Det går inte att inte bli "kär" i Damkronorna

Jag har börjat att uppskatta damhockeyn på ett annorlunda sätt nu än vad jag har gjort förut. Det mår jag dåligt för eftersom jag tycker att det inte ska vara någon skillnad mellan könen. Jag satt uppe i natt och kollade på första perioden mellan Sverige och Kanada. Det jag tycker är synd är att Kanada är så oerhört mycket bättre än alla andra lag i den här turneringen. Det är dock inte så konstigt eftersom att damhockey är större i Kanada än i andra länder. Sverige har fortfarande ett bra steg kvar till Kanada, men jag tycker att man har kommit ett bra steg på vägen.

Sedan måste jag ta upp det här med tacklingar i damhockey. Alla säger att det inte ska vara någon skillnad mellan dam- och herrhockey. Då förstår jag faktiskt inte varför tacklingar inte är tillåtna inom damhockeyn. Niklas Wikegård, som är expertkommentator på svt, har också tagit upp det här med tacklingar. Han tycker att det är vansinne att tjejer inte får tackla och han anser att hockey är en kampsport och där måste tacklingar ingå. Jag håller helt med Niklas och jag tycker att det är ett hån mot det kvinnliga könet, för jag är helt säker på att alla tjejer som spelar hockey vill ha den här kampen och vill kunna tacklas. Så det här är kränkande mot alla hockeytjejer och det tycker jag är helt fel. Sport ska vara sport på samma villkor oavsett om man är kille eller tjej. Detta måste också hockeyförbunden inse och se över.

Jag känner en stolthet när jag ser Damkronorna. Det går inte att inte älska det här landslaget. Det är en sådan kämparvilja och så mycket kärlek till sporten hos de här tjejerna och det tycker jag att det ska dom ha all heder för.

Nu hoppas vi bara på att damhockey kan få samma uppmärksamhet och samma förutsättningar som killar som spelar hockey, för idag är det inte så.

Snart tar jag helg och så hörs vi igen på måndag med nya tankar från mig.
/Anton

Kommentarer
Postat av: Carina, Krille och Patrik

Ja varför ska man spela hockey om man inte får tackas? Håller helt med dig Anton och tror helt och fullt att tjejerna vill tacklas, annars kunde de ju nästan lika gärna åkt konståkning....? Här i Vårgårda har vi ett jättebra tjejlag som innehåller brudar från 8-25 år i samma lag, det tycker jag är coolt. De flesta av tjejerna tränar även med våra killag, just för att de vill ha lite hårdare tag. De spelar också gärna match med killarna och då tacklas de så det står härliga till s

Låt hockey vara hockey, oavsett kön!

Ha de gött och heja LIF!

2010-02-18 @ 14:48:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0